Metoda Brain Gym – Zastosowanie Gimnastyki Mózgu
- stymuluje rozwój umiejętności szkolnych (uczenie się, czytanie, rozumienie i pisanie ze słuchu, pisanie twórcze) lub likwiduje problemy w tym zakresie (np. koryguje odwracanie liter i liczb oraz krzywe pisanie, poprawia płynność czytania)
- usprawnia zdolności matematyczne (tabliczka mnożenia, zapamiętywanie cyfr, działania, słupki)
- rozwija ruchowo (motoryka duża i mała, koordynacja ruchów, funkcje grafomotoryczne)
- poprawia postawę ciała (zachowanie równowagi pomiędzy prawą i lewą stroną ciała – biodra nie są skręcone, niegarbienie się, rozluźnienie mięśni szyi i barków itp.) i jego funkcje (np. synchronizacja pracy oczu)
- usprawnia funkcje poznawcze (pamięć krótko- i długotrwała, koncentracja uwagi, spostrzeganie wzrokowe, umiejętność różnicowania i rozumienia symboli, umiejętność formułowania myśli, myślenie abstrakcyjne)
- zwiększa motywację do nauki i dodaje energii do pracy i zabawy
- redukuje stres i uczy szybkiego rozluźniania się oraz cierpliwości
- korzystnie wpływa na stan równowagi psychicznej, poczucie własnej wartości, lepszą organizację wewnętrzną i „komunikację ze sobą” i łatwość w porozumiewaniu się z innymi
Podczas odblokowania metodą ONE BRAIN, gdy zachodzi taka potrzeba, używa się (z modyfikacjami) korekcji, które wywodzą się z metody Brain Gym. Podczas sesji ONE BRAIN korekcje są jedynie (ważną) częścią procesu, lecz praktykowane same w sobie są bardzo skuteczne, szczególnie w przypadku dzieci. Korekcje nadają się do samodzielnego wykonywania w domu.
Gimnastyka Mózgu (Metoda Brain Gym) to zestaw dwudziestu sześciu ćwiczeń, których stosowanie ma na celu polepszenie koncentracji i wyników w nauce. Usprawniają zdolność widzenia przestrzennego, inteligencję wizualno-przestrzenną (zdolności wzrokowo-przestrzenne), umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia tekstu mówionego, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową, dużą i małą motorykę rąk przy pisaniu, rysowaniu, poruszaniu się i komunikowaniu oraz ogólną elastyczność ciała, a tym samym, oddziałując na mózg, usprawniają proces przyswajania wiedzy i korzystania z zapamiętanych informacji.
Twórcami tej oryginalnej koncepcji diagnostyczno – terapeutycznej są Paul i Gail Dennisonowie.
Początki metody Brain Gym
Kinezjologia Edukacyjna, w ramach której funkcjonuje metoda Gimnastyka Mózgu, skupia się na zależności pomiędzy ruchem ciała a organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Podstawowe założenia tej dziedziny sformułował amerykański pedagog, Paul Dennison, który uzyskał doktorat na Uniwersytecie Południowej Karoliny za badania nad wczesnymi osiągnięciami w czytaniu u dzieci oraz ich związkiem z funkcjami myślenia.
Ruch, który uczy myśleć
Brain Gym to oparta na podstawach neurofizjologii, holistyczna metoda wspomagania procesów nauczania oraz korygowania poprzez ruch dysfunkcji rozwojowych. Metoda gruntownie wspiera proces uczenia się, dając możliwość pełnego rozwoju dzieciom, a także dorosłym. Osoby dorosłe z powodzeniem mogą ją również stosować, na przykład w celu podwyższenia stopnia wykorzystania własnego potencjału umysłowego. Dorosły człowiek wykorzystuje jedynie około pięciu, do dziesięciu procent sprawności swojego mózgu, nie wykorzystujemy też w pełni płynących z naszych zmysłów możliwości.
„Aby złapać myśl, potrzebny jest ruch” – korekcje
Zestaw ćwiczeń wykorzystywanych w Gimnastyce Mózgu mobilizuje mózg do harmonijnej i synchronicznej pracy obu półkul, sprzyja tworzeniu nowych połączeń nerwowych oraz aktywizuje myślenie poprzez ruch, w celu pełnego wykorzystania i udoskonalenia własnego potencjału możliwości. Ćwiczenia ułatwiają koncentrację i skupienie na wykonywanych zadaniach, wspomagają rozwój zdolności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, redukują stres i napięcia. Proste, skuteczne i bezpieczne ćwiczenia ruchowe zmieniają stare, oparte na stresie, wzorce przyswajania wiedzy i pozwalają na naukę w sposób twórczy i w zgodzie z potrzebami naszego ciała i umysłu.
Bibliografia:
- Dennison P. i Hargrove G., „Pedagogiczna Kinezjologia dla dzieci. Podstawowy podręcznik Kinezjologii Edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli dzieci w każdym wieku”, Zakład Poligraficzny Kuratorium Oświaty, Warszawa 1993.
- Dennison P. i Hargrove G., „Ćwiczenia ruchowe integrujące półkule mózgowe. Gimnastyka Mózgu”, KOWEZiU, Warszawa 1992.
- Hannaford C., „Serce dziecka”, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa 2004.
- Hannaford C., „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej”, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa 1998.
- Nikodemska El Tairy H., „Kinezjologia Edukacyjna – fenomen skuteczności”, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2011.
- www.braingym.org
- Materiały własne z kursu Gimnastyka Mózgu.